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Rechtsprechung der Apostolischen Signatur über Verwaltungsstreitigkeiten
 
 

Oberster Gerichtshof der Apostolischen Signatur
Decretum definitivum vom 30.04.2005, Prot. N. 34180/02 CA


Kläger Rev.dus X
Belangte Partei Congregatio pro Clericis
Gegenstand Promotionis ad sacrum presbyteratus ordinem
coram Echevarría Rodríguez
Inhalt Decretum Congressus non est reformandum.
Anmerkungen Cf. L’attività della Santa Sede 2005, p. 825.
Rechtsquellen 
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Legenda
 
Canones des CIC1983
Alle in den Entscheidungen (sowohl im Teil in iure als auch im Teil in facto) erwähnten Canones sind als Quellen angegeben.
In Fettschrift werden diejenigen Canones angezeigt, die den Hauptgegenstand der Entscheidung bilden oder zu denen die Entscheidung ein Auslegungsprinzip formuliert.
In Kursivschrift werden diejenigen Canones des CIC von 1983 angezeigt,
- die nicht im Text der Entscheidung genannt sind, mit denen sich die Entscheidung aber befasst;
- die denjeingen Canones des CIC1917 entsprechen, von denen die - vor 1983 gefällte - Entscheidung handelt.

Andere Quellen
Es werden alle Quellen angegeben, die im Text Entscheidung (in iure oder in facto) erwähnt sind.
CIC cann. 15 § 2; 195; 201 § 2; 263; 281 § 1; 281 § 2; 281 § 3; 700; 1025 § 1; 1029; 1030; 1274 § 1; 1350 § 1; 1465 § 1
Leitsätze
1. Ad effectus can. 201, § 2 quod attinet, ignorantia legis non praesumitur (cf. can. 15, § 2). Praeterea in processu canonico «”fatalia legis” quae dicuntur, id est termini perimendis iuribus lege constituti, prorogari non possunt, neque valide, nisi petentibus partibus, coarctari» (can. 1465, § 1). Quae legalia praescripta in tuto ponunt firmitatem et certitudinem actuum.
1. Per gli effetti di cui al can. 201, § 2, l’ignoranza della legge non si presume (cf. can. 15, § 2). Inoltre nel processo canonico «i così detti “fatalia legis”, cioè i termini costituiti dalla legge per la perenzione dei diritti, non possono essere prorogati, né possono essere validamente ridotti se non lo richiedano le parti» (can. 1465, § 1). Questi prescritti di legge pongono al sicuro la stabilità e la certezza degli atti.
2. Via aequitatis in supputandis terminis, ita ut recursus interpositus habeatur intra tempus unius mensis ex quo notitia habita est de competentis Curiae Romanae Dicasterii responsionis practica inefficacitate, ob eius defectum exsecutionis ex parte Ordinarii, percurri nequit; nam non est in Iudicum potestate dispensare a terminis peremptoriis ipsa lege statutis (cf. can. 1465, § 1).
2. Non si può percorrere una via di equità nel computo dei termini, così che il ricorso si ritenga interposto entro il tempo di un mese da quando si è avuto notizia della pratica inefficacia della risposta del competente Dicastero della Curia Romana a causa della mancata esecuzione da parte dell’Ordinario; non è in potere dei giudici, infatti, dispensare dai termini perentori stabiliti dalla stessa legge (cf. can. 1465, § 1).
3. Dato et non concesso quod via aequitatis in supputandis terminis percurri potuisset ratione gravium consectariorum quae ex reiectione recursus derivarentur, nulla in casu iniustitia propter denegatam ordinationem, subordinate consideratam, constat.
3. Dato et non concesso che si fosse potuta seguire una via equitativa nel computo dei termini a ragione delle gravi conseguenze che dal rigetto del ricorso sarebbero derivate, nel caso non consta di alcuna ingiustizia per la negata ordinazione, subordinate considerata.
4. Causae canonicae de quibus in can. 1030, illae sunt quae respiciunt idoneitatem candidatorum, qui nempe «integram habent fidem, recta moventur intentione, debita pollent scientia, bona gaudent existimatione, integris moribus probatisque virtutibus atque aliis qualitatibus physicis et psychicis ordini recipiendo congruentibus sunt praediti» (can. 1029). Spectat igitur ad Episcopum proprium qualitates ponderare ad recipiendum ordinem sacrum requisitas atque, si casus ferat, diacono ad presbyteratum destinato ex causa canonica ascensum ad presbyteratum interdicere.
4. Le cause canoniche di cui al can. 1030 sono quelle che riguardano l’idoneità dei candidati, ossia che «hanno fede integra, sono mossi da retta intenzione, posseggono la scienza debita, godono di buona stima, sono di integri costumi e di provate virtù e sono dotati di tutte quelle altre qualità fisiche e psichiche congruenti con l’ordine che deve essere ricevuto» (can. 1029). Spetta quindi al Vescovo proprio valutare le qualità richieste per ricevere l’ordine sacro e, se del caso, impedire l’accesso al presbiterato al diacono destinato al presbiterato per una causa canonica.
5. Denegatio ordinationis presbyteralis tunc tantum esset illegitima, cum proveniret ex arbitrio vel ex dubio non rationabili; nam quoad diaconos ad presbyteratum destinatos proprius Episcopus ex causa canonica, licet occulta, iudicium antea de eorum idoneitate datum revocare potest (cf. can. 1030): in casu adsunt elementa sufficientia ut Episcopus positive dubitet de integritate morali requisita ad ordinationem presbyteralem diaconi.
5. La negazione dell’ordinazione presbiterale sarebbe illegittima solo qualora provenisse da una scelta arbitraria o da un dubbio non ragionevole; infatti per i diaconi destinati al presbiterato il proprio Vescovo per una causa canonica anche occulta può revocare il giudizio di idoneità dato in precedenza (cf. can. 1030): nel caso ci sono sufficienti elementi perché il Vescovo dubiti positivamente dell’integrità morale richiesta per l’ordinazione presbiterale del diacono.
6. Prae oculis habita oeconomica definita ordinatione Ecclesiae dioecesanae (clerici nullam remunerationem recipiunt nisi a paroeciis in quibus ministerium aliquod exerceant), recurrens, cum ministerio ecclesiastico ob gravem rationem non sese dedicet, remunerationem non meretur, ad normam can. 281, § 1, sed Ordinarius, dum recurrens per receptum diaconatum tamquam clericus illi dioecesi incardinatus sit, necessitatibus eius vitae providere debet, nisi iam aliunde provideatur.6. Considerata la regolazione economica della Chiesa diocesana (i chierici non ricevono altra remunerazione se non dalle parrocchie nelle quali esercitino un qualche ministero), il ricorrente, dal momento che non si dedichi al ministero ecclesiastico per una grave ragione, non ha diritto alla remunerazione a norma del can. 281, § 1, ma l’Ordinario, per il fatto che il ricorrente sia incardinato nella diocesi come chierico attraverso il diaconato, deve provvedere alle sua necessità di vita, a meno che non vi si provveda da altre fonti.

Autor der Leitsätze (auf Latein) und der italienischen Übersetzung: © G. Paolo Montini